Σάββατο 6/3 ή την Κυριακή 7 Μαρτίου 2021
Την Κυριακή της Απόκρεω, διαβάζεται στις εκκλησίες των Ορθοδόξων η ευαγγελική περικοπή για την Ημέρα της μέλλουσας Κρίσης (Ματθ. 25,31-46). Είναι τα λόγια που είπε ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, ενώ πορευόταν προς το εκούσιο Πάθος Του για τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους. Είχαν προηγηθεί και άλλες βαρυσήμαντες διακηρύξεις Του για την καταστροφή της Ιερουσαλήμ και του Ναού της, τη συντέλεια του κόσμου, την ανάγκη για εγρήγορση των πιστών, την παραβολή των δέκα παρθένων και των ταλάντων. Με τα όσα περιέλαβε στη σημερινή περικοπή διευκρίνισε με τρόπο σαφή, το πώς θα κρίνει τους ανθρώπους, “όταν έλθη εν τη δόξη Αυτού”, σε αντίθεση με την πρώτη έλευσή Του στο ταπεινό σπήλαιο της Βηθλεέμ.
Από το ξεκάθαρο περιεχόμενο της περικοπής, ας σταθούμε για να σχολιάσουμε τους στίχους 41-43 που λένε: “Τότε θα πει και σ’ εκείνους που θα είναι στ’ αριστερά: Φύγετε από μένα σεις, οι καταραμένοι, και πηγαίνετε στο αιώνιο πυρ, που έχει ετοιμαστεί για τον Διάβολο και τους αγγέλους του. Διότι πείνασα και δεν μου δώσατε να φάω, δίψασα και δεν με ποτίσατε, ήμουν ξένος και δεν με πήρατε στο σπίτι σας, γυμνός και δεν με ντύσατε, ασθενής και φυλακισμένος και δεν μ’ επισκεφθήκατε”.
Ας επισημανθεί ότι ενώ απευθυνόμενος στους εκ δεξιών Του λέει: “Δεύτε οι ευλογημένοι του Πατρός μου”, στους εξ ευωνύμων Του λέει: “Πορεύεσθε απ’ εμού οι καταραμένοι”, χωρίς τις λέξεις “του Πατρός μου”. Διότι ο Θεός δεν καταριέται κανέναν. Λέει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: “Δεν τους καταράστηκε αυτός, αλλά τα δικά τους έργα”.
Το αιώνιο πυρ δεν είναι υλικό, αλλά συμβολικά θέλει να τονίσει τα φοβερά δεινά που αναμένουν τους αμαρτωλούς στην μετά τον επίγειο θάνατο αιώνια ζωή. Τότε που οι ψυχές ενωμένες με τα αναστημένα σώματα, “θα έχουν φλογερές επιθυμίες, πάθη και ορέξεις, οι οποίες ουδέποτε θα ικανοποιούνται”, όπως σχολιάζει ξένος ερμηνευτής. Αυτό το πυρ, “δεν ετοιμάστηκε για τους αμαρτωλούς, αλλά για τον Διάβολο και τους δαίμονές του. Διότι ενώ για τη Βασιλεία Του έλεγε ¨δεύτε οι ευλογημένοι, κληρονομήσατε τη Βασιλεία¨, συμπλήρωσε ¨την ετοιμασμένη για σας πριν από την αρχή του κόσμου”, για το πυρ δεν το είπε, αλλά πρόσθεσε το ¨ετοιμάστηκε για τον Διάβολο¨. Εγώ ετοίμασα για σας τη Βασιλεία, αλλά το πυρ όχι για σας. Το ετοίμασα για τον Διάβολο και τους δαίμονές του. Αφού όμως σεις ρίξατε τον εαυτό σας μέσα σ’ αυτό, είστε οι ίδιοι υπεύθυνοι”, ερμηνεύει με τη δύναμη του λόγου και της σοφίας του ο ιερός Χρυσόστομος.
Εξηγώντας ο Κύριός μας γιατί οι εξ ευωνύμων θα πορευτούν στο αιώνιο πυρ, αναφέρει ορισμένες αμαρτίες τους, χαρακτηριζόμενες ως αμαρτίες εκ παραλείψεως. Θα καταδικάσουν τον εαυτό τους επειδή δεν έκαναν το καλό. Δεν κατακρίνεται ο άρπαγας, αλλά αυτός που δεν δίνει κάτι απ’ αυτά που έχει σ’ εκείνους που έχουν ανάγκη. Γράφει ο Μέγας Βασίλειος: “Όχι επειδή κάνατε φόνο ή πορνεία, ή είπατε ψέματα ή αδικήσατε κάποιον ή παραβήκατε κάτι από τα όσα απαγορεύονται, αλλά τί; Ότι αμελήσατε τα καλά έργα”. Δεν ζητούσε πλούσιο και πολυτελές τραπέζι, αλλά τον επιούσιο άρτο, τα απαραίτητα, τα χρειαζούμενα. Γι’ αυτό δεν είπε ο Κύριος “δεν με απαλλάξατε από την πείνα και την αρρώστια και τη φυλακή, αλλ’ ότι δεν μου προσφέρατε τα αναγκαία και δεν κάνατε τα εύκολα”.
Και είχε το λόγο του διακηρύσσοντας αυτές τις αλήθειες. Κανένας μας πλέον δεν μπορεί να επικαλείται φθηνές δικαιολογίες, επικαλούμενος τη δική του, ίσως, φτώχεια. Από τη στιγμή που στην κοινωνία μας υπάρχουν πάντοτε πολλοί άλλοι οι οποίοι βρίσκονται σε μεγαλύτερη από μας ανάγκη, πάντοτε υπάρχει το περιθώριο να τους συμπαρασταθούμε, ως χριστιανοί, με τον καλό μας λόγο, την προσοχή μας, την ηθική στήριξη, τη μικρή μας βοήθεια. Αυτό περιμένει από όλους μας ο Κύριος, ώστε “όταν έλθη εν τη δόξη Αυτού” για να μας κρίνει, να μας θέσει “εκ δεξιών Του” και να μας πει “είσελθε” στη χαρά της αιώνιας Βασιλείας μου...
Ευάγγελος Π. Λέκκος
θεολόγος, νομικός
コメント